Eszperantó

Az Unciklopédiából
Egy elhivatott eszperantista.

Az eszperantó egy titkos nemzetközi nyelv, amelynek a történelme és kultúrája rejtve marad a kíváncsi szemek elöl. Ez egy szándékosan kitalált nyelv, mint a klingon nyelv, de az eszperantósok nem öltöznek jelmezbe.

Vallás[szerkesztés]

Az eszperantó hitvallása szerint a Mindenség valójában a Nagy Zöld Trüsszentő orrlikából esett ki. Az eszperantó hívői a Nagy Zöld Trüsszentő eljövetelét várják, hogy elhozza a világbékét és rendet tegyen a bábeli zűrzavarban.

Nyelv[szerkesztés]

Ízelítő az eszperantó nyelvből. Aki nem képes megérteni a kontextust az valószínűsíthetően analfabéta vagy még nem nézett televíziót.

Az eszperantó nyelv hihetetlenül könnyű. Olyannyira könnyű, hogy akár még részegesen vagy másnaposan is megtanulható (10²×½)³ perc alatt. Általában emiatt nem is tanulja meg mindenki, mondván „majd holnap megtanulom, ma inkább lustálkodom”. Aztán végül is sokak addig halogatják az eszperantó megtanulását, míg jogilag és törvényileg is cselekvőképtelenné válnak.

Történelem[szerkesztés]

Az eszperantó történelme olyan sejtelmes és rejtélyes, mint a szabadkőműveseké és a templomos lovagoké. Sokak hitetlenül állnak az előtt a tény előtt, hogy tényleg van-e az eszperantónak történelme. Ezek az emberek a bizonyítékok reá, hogy az eszperantó titkosszolgálat profin végzi az elhallgattató és szupertitkos munkáját, amelynek a lényege a szekta tevékenységének titokban tartása. Ugyanis az eszperantisták titkokban szövik a világmindenség történelmét, amely ténynek senki nincs tudatában.[1] Kellő marketinggel és társadalmi munkával minden elérhető.

Az eszperantó történelmének legfontosabb momentuma a „nagy közös nyelv” megalkotása. Egy Zamenhof nevezetű időutazó 1254-ben vagy 1887-ben alapította meg a nyelvet. Valójában a nyelvtervezetet 1887-re öntötte könyvszerű öntőformába, azonban a nyelv tankönyvét először 1254-ben terítette szét a piacon a templomosok segítségével. Mivel 1254-ben kivétel nélkül mindenki analfabéta volt, így a szétküldött könyvek teljesen hasznavehetetlenek voltak és a feledésbe merültek. Végül is szerencse, hogy 1887-ben is terjesztett szét néhány könyvet, ugyanis akkoriban már tudtak olvasni az emberek. Vagy nem.

Eszperantóval a világ körül[szerkesztés]

Vannak olyan eszperantisták, akik képesek voltak ingyenesen vagy kedvezményesen igénybe venni egy fodrászt.[2]

Eszperantóval a világ körül könnyedén becserkészhetünk ingyen szállásokat, koboldlakokat és hobbit-szállásokat. Óvatosan lapozzunk fel egy könyvet a megfelelő oldalon. Ha ezzel megvolnánk csappantassuk be a könyvecskét, ugyanis rászállt egy légy. Mivel a légy elpusztul, így nyugodtan tudunk keresni az interneten ingyen szállást eszperantósok számára.

Köztudott, hogy az eszperantó megtanulásával sok-sok pénz spórolhatunk, amely felér a tökéletes rezsicsökkentéssel. Főleg Nauruba, Kirgizisztánba és Kamcsatka-félszigetbe lehet leginkább úgy eljutni, hogy ingyen legyen aminek ingyenesnek kell lennie.

Híres eszperantósok[szerkesztés]

Eszperanza[szerkesztés]

Eszperanza akcióban.

Nevezetes eszperantisták sorait bővíti a híres, neves Eszperanza Estelle latin-amerikai eszperantó tanár, énekes, lantművész és mulatós előadó. Eszperanza a magyarországiak számára a róla elnevezett telenovella (melynek címe: „Eszperanza - Latin-Amerika meghódítja a világot”) főszereplőjeként lehet ismerős, azonban az eszperantósok számára a nyelv terjesztéséért tett önzetlen cselekedetiért is tisztelik.

Eszperanza legfőbb zeneszámai meghallgathatóak a YouTube-n, az iWiW-en és a Twitteren. Ha Eszperanza eszperantós muzsikáit akarja a nyájas olvasónk illegálisan letölteni, akkor ajánljuk neki a Neciklopedio Muzikoj szolgáltatást.

Karinthy Fricike[szerkesztés]

Karinthy Fricikének lenni sok kicsi gyerkőc: Tomcsi, Fercsi, Jancsi, Náncsi. Csupa kandi, meg kíváncsi kisgyerek. Utca Lajcsi, hopsza Lenke, volt egyszer egy jó Istenke, azt gondolja magában: „Mit ülök itt hiában? Tanuljatok eszperantócskát!”. Amint mondta, úgy is lett, tanultak egy keveset. Hat nap alatt úgy, ahogy összecsapták valahogy, rajta nem is másítottak, csak nagyot ásítottak. „Eĉ kun via helpo!” – mondácska Fricike, mostantól lennie ők is kicsinyke eszperantócskák. Icinyke-picinyke tudácskával nekivágta nagyvilágnak. Lett is belőle dinóm-dánom, így lett meg időcskével legott „Az emberke tragédiája”.

Láb.gif Ez a jegyzet: lábjegyzet! Nem szól senkinek, még annak se, akit érdekel. Szinte apróbetűs. Egyáltalán nem kell elolvasni.
  1. Néha még az eszperantisták sem.
  2. Mint mondani szokták: Próba szerencse.